3 råd til en god søgeordsanalyse til AdWords

Antallet af annoncører, der smider store beløber i Googles annonceringsplatform, AdWords, stiger for hver dag, der går. Som følge heraf stiger kvaliteten af annonceringen tilmed og de begynderfejl, som det væltede med for fem år siden, er i dag svære at få øje på. Folk satser stort på online marketing og udgiver dermed sjældent kampagner på AdWords uden at en person med ekspertviden, har været inde over. En søgeordsanalyse, som danner fundamentet for din annoncering, er af denne grund altafgørende for, hvor konkurrencedygtig du som annoncør vil være. Vi vil derfor hjælpe dig på vej og give tre gode råd til, hvordan man foretager en god søgeordsanalyse.

 

List dine søgeord op

 

Eftersom man på Google AdWords betaler for hver gang en person foretager et klik på sin annonce, er det af rigtig høj betydning at vælge de søgeord, der er relevante for lige netop det, som du tilbyder. Kig dermed din hjemmeside igennem og vælg de søgeord, du mener er relevante. I denne proces er det helt centralt kun at tilføje dem, der er kommercielle og som en bruger vil foretage en søgning med under en købsproces. Dette er essentielt, eftersom annoncering på søgninger, der bliver foretaget for blot at indsamle information, er en rigtig dårlig investering. Tilføj derfor kun søgeord til din portefølje, som du er nogenlunde sikker på, at brugere foretager i forbindelse med en købsinteresse for et givent produkt

Denne fremgangsmåde gælder både, hvis du tilbyder en service, hvad enten det er B2B eller B2C, eller om du er webshopejer af en side, som eksempelvis www.damask.dk. Driver du en shop som sidstnævnte, kan det virke uoverskueligt at lave en liste med søgeord ud fra alle sine produkter. Hvis det er tilfældet, så start eventuelt med de produkter eller kategorier, hvor du har den højeste avance og derved vil få mest ud af annonceringen.

 

Tjek op på volumen

 

Når du har fået samlet et pænt antal søgeord, vil næste skridt være, at danne sig et overblik over, hvordan volumen på dem, altså antallet af søgninger, er. Der findes mange forskellige online værktøjer, hvor du så nemt som ingenting kan indtaste dine søgeord og få at vide, hvor mange månedlige søgninger der er på disse. Nogle værktøjer vil endda give dig et estimat af, hvad prisen per klik i gennemsnit er på disse søgeord.

Den værdi, som du vil få ud af dette, er, at du vil kunne danne dig et overblik over, hvilke søgeord du skal være opmærksom på forinden, du opretter annoncer til dem. Hvis du eksempelvis finer ud af, at et søgeord har et enormt højt antal søgninger, kan det eventuelt være et tegn på, at det er for bredt og altså ikke købsspecifikt nok. Benyt derfor antallet af informationer til at revurdere relevansen af dine søgeord. Bare fordi et søgeord har et højt antal søgninger, er det altså ikke ens betydende med, at der er værdi at hente i det.

 

Undersøg markedet

 

Når du herefter sidder med et udkast af søgeord, som du ønsker at oprette annoncer til, er det en god ide at lave nogle søgninger på disse. Det vil give dig et indblik i, hvordan du skal gribe annonceringen an. Ved at lure på, hvordan dine konkurrenter annoncerer, har du mulighed for at skille dig ud fra mængden. Det kan være at du observerer nogle fejl og mangler i deres annoncer, som du med fordel kan skrive bag øret og sørge for ikke selv at lave.

En god måde at forsikre relevansen af sine fremtidige annoncer er også at sætte sig i sine kunders plads, når du foretager søgninger på de søgeord, du har fundet frem til. Hav for øje om dine annoncer ville passe ind og om de overhovedet giver et resultat, som vil være tilfredsstillende for en kunde at blive præsenteret for.

 

Med ovenstående fremgangsmåde i baghovedet kan du forsikre dig om, at du har fundet frem til en samling af søgeord, som vil kunne danne grundlag for en god investering. Der er meget mere til en god AdWords perfomance end blot en god søgeordsanalyse, men som førnævnt er vil det danne et utroligt godt udgangspunkt for sit videre arbejde med Google AdWords.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *