Digital markedsføring til B2B-virksomheder

Digital markedsføring associeres ofte kun med B2C virksomheder med produktkataloger, hvor et køb sker nemt og hurtigt. Det er uden tvivl en ren og skær skrøne, at digital markedsføring kun er egnet til B2C-virksomheder. Det kan skabe en enorm værdi for B2B-virksomheder at skyde penge i betalt annoncering på eksempelvis Facebook eller AdWords, men man skal dog være opmærksomhed på, at der er nogle specielle kendetegn, der er gældende og som man skal tage forbehold for.

 

Definer endemålet

Eftersom man hos en B2B-virksomhed ikke kan foretage et køb på samme måde som på en webshop, kan det til tider være en smule komplekst at finde ud af, hvad man gerne vil have en potentiel kunde til at foretage sig på ens hjemmeside. Det første skridt i digital markedsføring for B2B-virksomheder skal derfor være at afklare, hvad man vil have ud markedsføringen. Ligesom det er tilfældet for B2C-virksomheder kan det stærkt anbefales at gøre konverteringen så nem for den potentielle kunde at foretage som mulig.

Hvis man definerer målet med sin digitale markedsføring som en direkte henvendelse fra kunden, skal man altså tilpasse sin hjemmeside herefter. Kunden skal ikke være et sekund i tvivl om, hvordan virksomheden kan kontaktes, da dette kan føre til, at personen mister interessen og vælger konkurrenterne i stedet. Definer derfor altid målet med annonceringen og tilpas hjemmesiden herefter.

 

Definer målgruppen

 

Det kan for nogle B2B-virksomheder være svært at skulle afgrænse en specifik målgruppe, som man kan målrette med sin digitale markedsføring. Hvis man eksempelvis har et nedrivningsfirma er dette mere udfordrende end i andre tilfælde. Men som etableret virksomhed er man formentlig godt inde i, hvad ens kundesegment er og hvad der karakteriserer dem, og det er denne viden, som man skal benytte til at finde ud af, hvordan man finder dem digitalt. Det handler om at finde ud af, hvordan de agerer online og benytte dette til at fange dem, hvor det er mest profitabelt.

Har man eksempelvis planer om at benytte Google AdWords til at markedsføre sin virksomhed, ligger forarbejdet i at finde ud af, hvilke søgninger folk benytter sig af for at finde virksomheder som ens egen. Når man har fundet ud af dette ved man lige pludselig, hvordan man bedst muligt kan imødekomme dem. Det nytter ikke noget at basere sit arbejde på antagelser, eftersom man kan blive straffet hårdt for dette.

 

Hold brugeroplevelsen i top

 

Et nøgleord når det kommer til digital markedsføring for B2B virksomheder er relevans. Det er uhyre vigtigt, at man giver brugeren det, som personen er ude efter. Dette gøres bedst muligt ved at oprette mange specifikke og indholdsrige landingssider, som brugerne kan relatere til alt efter, hvad personen er ude efter. For at genbruge eksemplet med nedrivningsfirmaet og Google AdWords ville det ikke være optimalt, hvis en bruger søger efter asbestsanering, hvorefter personen ved klik på en annonce bliver ført til forsiden. Det mindsker relevansen og der igen mulighed for at den potentielle kunde vil blive mistet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *