Øg dine medarbejderes koncentration med bedre akustik

Er din arbejdsplads præget af stressramte medarbejderes med en dårlig koncentrationsevne? Så bør du undersøge akustikken på arbejdspladsen. En svensk undersøgelse viser nemlig, at en bedre akustik på arbejdspladsen formindsker stressniveauet og øger medarbejdernes koncentrationsevne.

For meget støj giver stress

Er din arbejdsplads også fyldt med støj og dårlig akustik, så er der stor sandsynlighed for, at du bliver stresset uden, at du selv ligger mærke til det. Din hjerne er indrettet sådan, at den bruger en masse energi og kræfter på at være opmærksom på larmen, der færdes omkring dig. I sidste ende går dette udover din koncentration, trivsel og dit stressniveau.

Ecophon og Stressforskningsinstitutet i Stockholm foretog en undersøgelse for at se sammenhængene mellem støj og stress. Ecophon er specialist i akustikløsninger. Undersøgelsen tog udgangspunkt i en lærer, som fik målt sin hjerterytme. Derudover målte man også baggrundsstøjen. I løbet af lærens arbejdsdag kunne man se, at de to grafer nærmest var uadskillelige, hvilket gav forskerne en klar indikation på en negativ form for stress.

God akustik skaber bedre resultater

Igennem en omfattende undersøgelse målte man også medarbejdernes arbejde og trivsel på Sundbyberg Rådhus udenfor Stockholm. Formålet med undersøgelsen var ar se, hvordan loftets egenskaber påvirkede de ansattes sundhed, produktivitet og det opfattede forstyrrelsesniveau. Denne undersøgelse viste, at en forbedret akustik havde en positiv indvirkning på medarbejdernes produktivitet. Mere konkret viste undersøgelsen at:

16% reduktion i den opfattet forstyrrelse generelt

25% reduktion i den opfattet forstyrrelse på tæt hold

21% reduktion i opfattet forstyrrelse på lang afstand

11% reduktion af kognitiv stress.

Desuden resulterede det også i bedre koncentration, hukommelse og bedre beslutninger iblandt medarbejderne. Det formindskede stressniveau betød også færre fejl og mindre fravær hos medarbejderne. Derfor er en forbedret akustik med til at skabe bedre resultater på arbejdspladsen.

Hvad skaber dårlig akustik?

Der er flere ting, der kan være med til at skabe støj og dårlig akustik. Det kan bl.a. være en minimalistisk indretning, der gør at rummet genklinger, når der er støj i lokalet.

Der er også andre ting, der har indflydelse på en dårlig akustik på arbejdspladsen, såsom store rum med højt til loftet eller store vinduespartier. Møbler i hårde materialer og hårde overflader (fliser, pudsede vægge, glatte lofter m.m.) er heller ikke optimale forhold med hensyn til god akustik.

Skab en bedre akustik på arbejdspladsen

En forbedret akustik kan altså være en særdeles god investering for virksomheder. Der findes en masse gode indretningsmuligheder, som skaber en bedre akustik på arbejdspladsen. Akustikken kan forbedres med reoler, rumdelere eller bløde møbler.

Derudover findes der også lydabsorberende løsninger. Man kan bl.a. montere plader på væggene, der kan benyttes som opslagstavler eller kunst. Akustiklofter er også en mulighed, der vil minimere støjen på arbejdspladsen. Akustiklofter kan være en af de bedste løsninger, da det er den største sammenhængende flade i hele rummet.

Akustiklofter kan egne sig til restauranter, showrooms, store kontorfællesskaber, gallerier, skoler og meget mere. Mangler du også en bedre akustik på din arbejdsplads, så klik her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *