Grundreglerne for social media marketing
De sociale medier er blevet en yderst populær platform til markedsføringen af sin virksomhed – og med god grund.
De sociale medier giver nemlig mulighed for at benytte content marketing på en kreativ måde, og kan være yderst lukrativ, hvis de bliver brugt rigtigt.
Vi har samlet nogle af de grundregler, der er nødvendige at forstå og huske, for at få succes med din social media marketing.
Lyt til din målgruppe
Hvis du vil have succes med din markedsføring på de sociale medier, er det vigtigt at lytte til din målgruppe. På denne måde kan du nemlig målrette dine indlæg til deres behov.
Identificer derfor dit publikums behov og værdier ved at læse deres opslag og se hvilke diskussioner, de indgår i. På denne måde kan du nemlig komme frem til, hvad de går op i, og dermed skabe content der vækker opmærksomhed og tilføjer værdi for dig.
Læg en fokuseret markedsføringsstrategi
Som med ethvert andet markedsføringsinitiativ, er det vigtigt at udarbejde en klar strategi, før man begynder at benytte sig af de sociale medier.
Det kan nemlig hurtigt blive for karakterløst hvis du spreder dit content over flere områder, og dit publikum vil dermed hurtigt miste interessen.
Læg derfor en fokuseret strategi, som vil vise sig at være yderst fordelagtig, idet du sender et klart budskab, og har dermed større mulighed for at opbygge et stærkt brand.
Et eksempel kunne her være tack.dk, der blandt andet udbyder kurser i personlig udvikling. Skulle de markedsføre sig på de sociale medier, ville det være fordelagtigt at holde sig indenfor kursusområdet, når de kreerer content.
Kvalitet frem for kvantitet
Selvom det lige umiddelbart virker fordelagtigt at have så mange følgere som muligt, betyder det intet, hvis dine opslag ikke udløser en reaktion i form af likes, delinger og kommentarer.
Sørg derfor at fokusere på kvaliteten af dine opslag, og indholdet af disse, fremfor at udbrede din side og opnå mange likes.
Er kvaliteten nemlig i top, vil følgerne automatisk komme. Herudover vil en kvalitetsfyldt markedsføring, der vækker interesse, automatisk opnå mange delinger, og flere og flere vil dermed komme til din side.
På lang sigt er et interaktivt mindre community altså meget mere fordelagtigt end et stort community uden nogen form for interaktion, og det er altså derfor vigtigt at fokusere på indholdet af din markedsføring.
Giv det tid
Selvom man tror, at de sociale medier er en god kilde til at opnå hurtige resultater, er det fuldstændig omvendt.
Markedsføring på de sociale medier tager tid, idet man skal vække en interesse blandt sin målgruppe, hvilket kan være svært på grund af den hårde konkurrence på den digitale platform.
Giv det derfor tid, læg ekstra energi og kræfter i det, og det vil vise sig at være yderst fordelagtigt.
Benyt dig af influencers
Influencers er online personligheder, som har en stor og bred fanskare. Afhængig af influencer, består disse fans højst sandsynligt af publikum, som kan have en interesse i dit produkt, ydelse og forretning.
Det er derfor yderst fordelagtigt at skabe en relation til disse influencers, idet de kan blive et medie til at videreformidle dit produkt eller din ydelse samt din virksomhed til sine følgere, og du har dermed mulighed for at nå ud til langt flere gennem en pålidelig kilde.