Sådan markedsfører du din webshop
I dag har flere og flere virksomheder en online shop, hvor de udbyder deres produkter og ydelser til potentielle kunder. Selvom mange i dag befinder sig online, betyder det dog nødvendigvis ikke, at det ikke kræver en ligeså stor indsats at få succes med sin webshop.
Uanset om du har en fysisk eller en online butik, kræver det nemlig en udvidet markedsføringsindsats, hvis du ønsker at tjene penge på din forretning.
Idet det er to forskellige måder at drive forretning på, kræver en webshop dog en anden form for markedsføringsindsats end hvis det var en fysisk butik.
For gode råd til hvordan du opnår en succesfuld webshop ved hjælp af markedsføring, læs med nedenfor.
Fokusér på kunden
Når man markedsfører sin virksomhed, er det fordi man gerne vil overbevise de potentielle kunder om at dit produkt eller din ydelse, er det perfekte for dem.
Her er det vigtigt at huske, at man ikke kommer til at manipulere kunden og tvinger sit produkt over dem. Det kan nemlig ofte resultere i en returnering af varen, hvilket ikke gavner din forretning.
I stedet er det derfor vigtigt at skille sig ud og overbevise kunden om, at dit produkt er det helt rigtige for dem.
Dette gør du bedst ved at tilbyde et produkt, som dækker et specifikt behov hos dine potentielle kunder. På denne måde fokuserer du på kunden.
Ved at fokusere på kunden, vil du også forøge antallet af tilfredse kunder, hvilket vil medføre, at de benytter sig af dit produkt eller din ydelse i lang tid, og måske endda anbefaler det til andre.
Eksempelvis udbyder gottleben.dk et kursus for mødeledelse, og deres målgruppe er ledere og medarbejder, der afholder forskellige former for møder. Når de markedsfører deres kursus, er det vigtigt at de fokuserer på hvad deres potentielle kunder kan få ud af at deltage i deres kursus om mødeledelse, idet man på denne måde giver de potentielle kunder en afklaring på hvilket behov de kan dække ved at benytte dette tilbud.
Udseendet er vigtigt
Vi kender alle til at gå ind i en butik, der er ren, og har en vis struktur, versus en butik hvor der roder. Den sidstnævnte gør det mindre overskueligt for os at shoppe, og det kan oftest resultere i at intet køb foretages.
Samme princip gælder for din webshop. Selvom man ikke lige umiddelbart mener, at det gør en forskel, betyder din webshops udstråling meget i forhold til kunders købsbeslutning.
Sørg derfor for at have en struktureret webshop, som er nem at gå til, og som samtidig også er rar for øjet at se på. På denne måde forøger du dine chancer for at der foretages køb blandt dine potentielle kunder.
Vælg dine marketingkanaler omhyggeligt
Der er mange måder hvorpå du kan markedsføre din webshop. Blandt andet er det yderst populært at markedsføre sin virksomhed på de sociale medier.
Dette kan vise sig at være en lønsom marketingkanal afhængig af din målgruppe, men du bør overveje det nøje og udarbejde en specifik strategi før du benytter dig af de sociale medier.
Har du nemlig ikke en specifik strategi eller en rød tråd, kan det være svært at nå ud til din målgruppe på de sociale medier på grund af den hårde konkurrence.