Kom i gang med online markedsføring – 3 skridt til starten
I dag er det afgørende at din virksomhed er tilstede online, for at få nye kunder til din forretning. Men det er ikke nok kun at være der, du skal også markedsføre din virksomhed for at få succes. Men hvor skal jeg starte hvis jeg gerne vil i gang med online markedsføring til min forretning? Det har vi samlet tre skridt til i denne artikel.
Hvad vil du gerne opnå med markedsføringen?
Når du skal i gang med online markedsføring skal du som det allerførste overveje, hvad du genre vil opnå med markedsføringen.
Det er vigtigt at vide for at du kan lægge en strategi og samtidig holde øje med om du får det ønskede udbytte med markedsføringen.
Der kan være forskellige formål med online markedsføring. Oftest vil det være at skabe flere salg til din forretning, men det kan også være at du i første omgang vil skabe større kendskab til din forretning.
Når du overvejer hvad du vil have ud af markedsføringen, er det samtidig vigtigt at tænke over, hvilket budget du har, så du afstemmer dine forventninger inden start.
Definer din målgruppe
For at få succes med din markedsføring, er det afgørende at du kender din målgruppe godt.
På sociale medier som Facebook eller LinkedIn har du fantastiske muligheder for at segmentere efter din målgruppe ret præcist – men det kan du kun, hvis du kender din målgruppe.
Inden du kaster dig ud i annonceringen, skal du derfor definere din målgruppe, så du kan ramme dem med relevante annoncer.
Hvis du har forskellige målgrupper til din virksomhed, er det vigtigt at dele målgrupperne op og lave forskellige annoncer til de forskellige målgrupper. Hvis du fx både har ydelser til private og erhverv er det vigtigt at lave forskellige annoncer, så du sikrer at annoncen er relevant for den målgruppe du annoncere efter.
Et eksempel på en virksomhed der både kan annoncere til private og erhverv er Nanostone, der blandt andet tilbyder fliserens. Her er det vigtigt at dele annoncerne op og lave specifikke annoncer til henholdsvis private og virksomheder.
Vælg din platform
Til sidst skal du vælge din platform for din annoncer. Det er en god idé at være tilstede flere steder, men du skal vælge et sted at starte. Så kan du udvide løbende, når du er kommet godt i gang med de første annoncer.
Vi anbefaler især at kigge på Facebook og Google Adwords, da der er gode muligheder for at få succes på de to platforme.
Det er dog også meget forskellige strategier.
På Facebook har du oftest fokus på målgruppen for dine annoncer, mens du via Adwords annoncerer til bestemte søgeord og det er derfor ikke på samme måde målgruppefokuseret.
Begge steder er der muligheder for at lave remarketing, som er et af de bedste steder at starte. Via remarketing eller Retargeting som det hedder I Facebook kan du annoncere efter personer der allerede har besøgt din hjemmeside og dermed kender dit produkt på forhånd.
At annoncere efter personer der har besøgt din hjemmeside på forhånd, er utrolig effektivt og derfor et godt sted at starte.