Sådan gør du din virksomhed mere konkurrencedygtig

Sådan gør du din virksomhed mere konkurrencedygtig

Virksomheder har i lang tid prøvet at optimere så meget, de kan, for at få mest muligt ud af deres ressourcer og samtidigt spare penge. Det har eksempelvis tidligere været, hvordan man kunne få sine medarbejdere til at arbejde mere effektivt. Men der er to ting, virksomheder er begyndt at gøre mere ud af – netop optimering af pladsen samt have fokus på indretningen – to ting, du også kan implementere for at gøre din virksomhed mere konkurrencedygtighed.


Førstehåndsindtrykket har betydning

Det er ikke alle virksomheder, der har lagt vægt på indretningen og optimering af pladsen. Enten fordi de har følt, det ville koste for mange penge, og ellers fordi de ikke har forstået vigtigheden af dette på et kontordomicil.

Først og fremmest er der en stor forskel på at komme ind i et småt, mørkt og snusket kontor i forhold til et åbent rum med masser af lys fra kontorets vinduer samt en enkel indretning, der afspejler virksomhedens ånd. Dette er vigtigt at huske på, når det kommer til sine egne medarbejdere, kunderne og når der skal rekrutteres nye medarbejdere. I alle tre tilfælde er kontoret, og persons indtryk af dette, vigtig.

Man kan altså opnå bedre status i folks hoveder og kan på samme tid brande virksomheden via dette, da det fysiske lokale er en måde at differentiere sig på. Men det er ikke kun det skønhedsmæssige i det – det praktiske er også vigtigt at huske på!

Stigende brug af delepladser

En måde, virksomheder direkte kan optimere pladsen på, er via delepladser, der er blevet mere og mere udbredte på mange danske kontorer i Danmark. Ved dette koncept har alle medarbejder ikke en fast plads, da der ofte er nogle på ferie, til møde eller noget helt tredje. På denne måde skal virksomheden ikke betale for, at alle medarbejdere får deres egen plads, da dette ikke er nødvendigt i de fleste tilfælde.

Dette er en kamp mod de tomme pladser – og på denne måde kan man gøre virksomheden mere konkurrencedygtig ved at spare på ressourcerne som den fysiske plads.

Optimeringen af pladsen er også en utrolig brugbar måde for virksomhederne at bruge under vækst. I disse perioder kan det være nødvendigt at skaffe flere medarbejdere – der selvfølgelig kræver mere plads – men hvis væksten er uforudsigelig, eller hvis man på forhånden ved, den kun er kortvarig, kan tanken om delepladserne være brugbart. Herved skal virksomheden ikke ud og investerer i dyre, nye kontordomiciler, men kan i stedet udnytte de allerede-eksisterende kontorer.

Herved kan virksomheder også vente med at investere i nye kontorer, når det virkelig er nødvendigt.

Gode lokaler og medarbejderproduktivitet hænger sammen

Sidst, er det altid i virksomhedernes interesse, at medarbejderproduktiviteten er på sit højeste. Da undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem gode lokaler og medarbejderproduktiviteten, er et tiltalende og sundt kontor vigtigt.
Denne faktorer er derfor essentiel at tænke på, når virksomheder skal indrette kontoret og samtidigt vælger at prioritere pladsen.

Det er altså både i perioder med vækst, og når det kommer til branding og velvære overfor kunder, medarbejdere og potentielle nye ansatte, at fokus på indretningen og optimering af den nuværende plads kan gøre en forskel – derudover kan virksomheder stå bedre og blive meget mere konkurrencedygtige.

Administratoren

Læg din besked