Sådan opnåede PayPal og Dropbox deres vilde resultater

Sådan opnåede PayPal og Dropbox deres vilde resultater

Virksomheder som PayPal og Dropbox har opnået vækstresultater, som de fleste entreprenører kun kan drømme om. Normalt vil det være imponerende at opnå en årlig vækst på 7-10 % årligt, men det var den daglige vækst for PayPal i starten af 2000’erne.

Ligeledes opnåede Dropbox en beundringsværdig vækst på 3900% på en periode over 15 måneder, hvilket får en til at spørge: Hvordan kan jeg gøre det samme?

For at du kan opnå ligeså vilde resultater, har vi her i artiklen samlet de vigtigste taktikker, som de to virksomheder har brugt.

Værd sikker på at dit produkt er godt

Den første ting, du skal være sikker på er, at dit produkt er godt. Der er ingen taktikker, der kan godtgøre for et dårligt produkt.

Du skal derfor kunne svare ja til:

  • Løser dit produkt et vigtigt problem?
  • Er dit produkt godt?
  • Kan du leverer, hvis du opnår en ligeså stor vækst?

Hvis ikke du kan svare ja til alle spørgsmål, skal du arbejde på at løse problemet først.

 

Har din virksomhed netværkseffekten?

De virksomheder, der vækster hurtigst muligt, har alle potentiale til at opnå netværkseffekten.

Nu er der nok nogen der tænker:

Hvad er netværkseffekten?

Det er effekten du opnår, når dit produkt bliver mere værdifuldt, jo flere brugere der er. PayPal er et godt eksempel på det. Deres service fungerer først, når begge parter bruger PayPal. Det betyder, at de har brug for at opnår mange kunder før at deres virksomhed bliver meget værd.

Jagten på at få nok kunder til at få nok kunder til, at deres service virkede var starten på deres referenceprogram.

 

Reference programmet

PayPals referenceprogram er gået over i historien, som et af de mest succesfulde programmer, og samtidigt et af de mest simple.

Hver gang nogen skrev sig op til PayPal eller fik en ven til at skrive sig op til PayPal, betalte de dem 10 USD.

PayPal brugte over et par år mellem 60-70 mio. USD alene på deres referenceprogram, hvilket lyder af meget, men er det hele hver, når man tager i betragtning, at virksomheden i dag er 46,6 mia. USD værd. Hvis ikke du har en Business Angel, der er klat på at bruge den mængde penge på at vækste din virksomhed, kan du kigge på hvordan Dropbox gjorde det.

Efter at have forsøgt sig med betalte annoncer og andre almindelige former for markedsføring, fandt de ud af, at det var for dyrt for dem, at få nye kunder på den traditionelle måde.

De valgte i stedet at give deres kunder mere plads på deres Dropbox konto, hver gang de fik en ny person til at skrive sig op. Det er samme princip som PayPal, det er blot en meget billigere måde at gøre det på.

Uanset hvilken tilgang du vælger til problemet, er det næsten nødvendigt at have en investor, der kan finansiere en så stor vækst. Du kan læse mere her om, hvordan du finder en business angel, der vil investere i din virksomhed.

Administratoren

Læg din besked