Sådan kommunikerer du et svært budskab
Nogle brancher har et svære budskab at kommunikere end andre. Dette kan være påvirket af flere faktorer som samfunds normer, aktuelle nyheder og emner, som generelt bliver meget personlige. Den rette kommunikation er essentiel for at levere det rette budskab. Om du arbejder med politik, plastikkirurgi eller noget helt tredje. Her kan du læse om, hvad du kan gøre, når du skal kommunikere et budskab, der ikke altid er helt let.
Fokuser på det positive, men skjul ikke det negative
Vi hader alle sammen, at være den der bringer de dårlige nyheder. Men når der skal kommunikeres et budskab, der ofte har nogle negative sider, så er det vigtigt ikke at pakke dem ind. Dette vil nemlig ofte ende med, at komme tilbage og bide dig i halen igen, især hvis du står som leder i et team.
Lad de negative elementer stå fremme. Du skal ikke gemme dem væk eller pakke dem for meget ind. Dette kan skabe mistillid, og tillid er et af de vigtigste elementer imellem modtager og afsender af et budskab. Sker din kommunikation primært via din hjemmeside, så lav en side der forklarer om evt. negative elementer. Folk vil nemlig respektere sandheden.
Samtidig skal du fokusere på det positive. Fortæl om de gode elementer i hvad end du arbejder med. Der er typisk en lys side og som en klog mand sagde engang, så er et problem bare en ubrugt mulighed. Lad dette stå forrest på din hjemmeside og struktur kunderejsen, så budskabet bliver givet fyldestgørende. Det er her dit fokus skal være i din kommunikation.
Gør det flot at kigge på
Uanset hvad din mor plejede at sige, så er det ydre vigtigt. I dag i den digitale tid, så kommer de fleste budskaber fra internettet. Derfor er det essentielt, at have en profil på de sociale medier eller en velfungerende hjemmeside, der ikke bare er praktisk at bruge, men også æstetisk flot at kigge på. Dette vil hjælpe din kommunikation med potentielle kunder, da folk er mere tilbøjelig til at kigge på noget, der fremstår pænt.
Vis noget lederskab
Når der skal kommunikeres et budskab, der ofte er lidt svært, så kan det være en god idé, at vise noget mere personlighed. Dette vil være med til at styrke båndet imellem afsender og modtager, og kan bruges til at skabe mere tillid i din kommunikation. Alt efter din branche, så skal du selvfølgelig stadig fremstå professionel og som en leder.
En leder er én, der er i stand til at tage de hårde samtaler og vænne dem til det ønskede resultat. Dette er dog ikke noget, der altid kommer let. Hvis du selv føler, at du mangler kompetencer til at kommunikere som leder, så kan det være en fordel, at blive kurset i ledelse. Hos IBC kan du lære om den motiverende og anerkendende ledelse, samt opnå kompetencer indenfor konflikthåndtering. Dette er evner, som du altid ville kunne tage med dig, som vil styrke din kommunikation og hjælpe med at formidle svære budskaber.